Доступни курсеви

Страница је намењена ученицима средњих школа (матурантима) који припремају градиво из Основа економије за полагање пријемног теста за упис на Економски факултет. Овде ће бити постављени материјали који ће олакшати припремање градива за полагање пријемног испита (списак литературе, примери питања и задатака, објашњења, додатни материјал, група за дискусије).

План рада на предмету

Упутство за факултетску мејл адресу

За приступ Мудл курсу из Основа економије идите на следећи линк https://moodle.ekof.bg.ac.rs/

Први тест - 18. новембар 2023.

Други тест - 23. децембар 2023.

Микроекономија 2022/23 представља курс микроекономије средњег нивоа који пружа широк преглед микроекономских принципа са нагласком на улози цена у добровољној размени. Студенти би требало да очекују изазован курс са циљем да им се омогући самостална примена микроекономских алата при размишљању о конкретним економским проблемима. Курс има међународни карактер имајући у виду да су литература, али и испитна питања, дело тима математичког економисте проф. Халa Варијана, главног економисте Гугл-а. Логичан наставак у продубљивању стечених знања из овог предмета следи на предметима: Рационални Избор, Индустријска организација и Теорија производње, који се такође изучавају у оквиру основних студија на факултету на студијском програму Економска анализа и политика.

Примењена макроекономија је изборни предмет на 3. години смера Економска анализа и политика и 4. години смера Економија и финансије. Настава се одвија у пролећном семестру.

Циљеви изучавања предмета Примењена макроекономија су: развијање специфичних знања из примењене макроекономије, испитивање апликативних могућности софтверских пакета Matlab/Octave и Dynare, примена MS Excel-a у решавању макроекономских проблема, формулисање и испитивање импликација одлука из домена економске политике, оспособљавање студената за квантитативну анализу макроекономских проблема, припремање за решавање конкретних економских проблема у раду након запослења.

Предметни наставник: др Милутин Јешић

Циљ предмета Економика предузећа је упознавање студената са појмом предузећа, законитостима његовог функционисања и основним принципа пословања предузећа. Поред тога, предмет има за циљ да кроз представљање различитих схватања разлога постојања предузећа, различитих теорија предузећа, појединих стратегија управљања везама са окружењем, појма инвестиција и метода за доношење инвестиционих одлука студентима омогући стицање основних знања и вештина неопходних за успешно управљање предузећем.


Циљ изучавања предмета је да студенти стекну основна знања из макроекономије. Студенти се на предмету упознају са основним макроекономским категоријама, моделима, базичним елементима макроекономске анализе и принципима макроекономске политике. Усвајање макроекономских знања неопходних у савременим условима тржишне привреде економистима аналитичких и пословних усмерења незамислив је без упознавања са најважнијим макроекономским школама, њиховим најзначајнијим теоријским и практичним доприносима. Програмом предмета су обухваћене најважније теме и проблеми макроекономије. Циљ предмета је да се подстакне критичко мишљење код студената о великом броју отворених макроекономских питања.



ОСНОВНИ ПОДАЦИ

Смер: Економска анализа и политика, Економија и финансије
Број ЕСПБ поена: 8 (60+30 часова)
Предуслов: ОЕ, МАТ, МИК

Ekonomija rada je posebno područje ekonomije koje izučava organizaciju, funkcionisanje i rezultate tržišta rada, kao i javne mere koje se odnose na zaposlenost i plaćanje resursa rada. Studenti će se upoznati sa primenom ekonomske analize na ponašanje poslodavaca i zaposlenih i njihove medjusobne odnose. Pored osnovnog sadržaja ispitne materije studenti će imati prilike da se susretnu sa najnovijim teorijskim razmatranjima pojedinih pitanja, kao i sa mnogobrojnim primerima iz prakse, kojima se ilustruje data problematika.

Економика аграра је предмет који се према Плану извођења наставе реализује у јесењем семестру четврте године студија. Има карактер обавезног предмета на Модулу Економска анализа и политика (Микроекономска анализа), док је на осталим модулима изборни предмет.

Предавач: проф. др Жаклина Стојановић

Predmet Ekonomika EU je koncipiran da studentima modula Međunarodna ekonomija i spoljna trgovina, opcije međunarodne finansije, dâ teorijska, empirijska i aplikativna saznanja o motivima za integraciju u različitim oblastima, posebno monetarnoj i trgovinskoj, kao i institucijama, instrumentima i procesima odlučivanja u EU. Budući da su studenti stekli osnovna predznanja o osnovnim postulatima regionalne ekonomske integracije u Evropi i organizaciji i institucijama EU, ovaj predmet će se baviti i politikama jedinstvenog evropskog tržišta i evropeizaciji nacionalnih politika. Poseban deo odnosi se na empirijsko-aplikativnu analizu strategija i mehanizama korišćenih u proširenju EU na istok, balkanske zemlje i Srbiju, kao i prilagođavanja privrednih sistema i ekonomskih politika zemalja zahtevima EU.


Ekonomika industrije je ekonomska nauka koja se bavi izučavanjem istorijskih i savremenih tokova teorije i prakse razvoja industrije određene zemlje. Ona istražuje ekonomske zakonitosti nastanka, kretanja i nestanka određenih ekonomskih pojava, vezanih za industrijski razvoj. Predmet istraživanja ekonomike industrije su: 1) ekonomske zakonitosti iz domena opštih okvira razvoja /prošlost i sadašnjost/; 2) karakteristični ekonomsko-tehnički aspekti i zakonitosti razvoja industrije /sadašnjost/; 3) aspekti perspektive, odnosno razvoja u narednom periodu /budućnost/.

Izučavanjem predmeta ekonomike industrije, studenti mogu da steknu sledeća znanja vezana za: opšta-teorijska pitanja industrijalizacije sveta i naše zemlje; koncepcijska i praktična pitanja formulisanja i sprovođenja industrijske politike u našoj zemlji, kao i u EU, Japanu, SAD, zemljama u tranziciji i zemljama u razvoju; efekte industrijske politike u našoj zemlji u periodu posle II svetskog rata, analizu osnovnih faktora-pretpostavki industrijskog razvoja naše zemlje, ocenu efekata razvoja naše industrije; razmatranje izbora strategije razvoja naše industrije i njoj odgovarajuće industrijske politike u narednom periodu.


Cilj predmeta Ekonomska statistika je da se studenti osposobe za adekvatno korišćenje statističkih pokazatelja u procesu donošenje poslovnih odluka i kreiranja ekonomskih politika, kao i da se upoznaju sa metodologijom statističkih istraživanja iz različitih oblasti ekonomije. Sadržaj predmeta je koncipiran tako da se studentima obezbede osnovna znanja iz sledećih oblasti: statistika ekonomske aktivnosti (sistem nacionalnih računa, produktivnost i konjuktura); statistika javnih finansija; statistika cena; statistika tržišta rada; statistika životnog standarda; statistika eksterne makroekonomske pozicije; statistika finansijskog sektora.


Cilj ovog predmeta je upoznavanje studenata sa osnovnim karakteristikama ekonomskih odnosa Srbije sa inostranstvom, polazeći od nastanka Kraljevine Srbije, za vreme Kraljevine Jugoslavije, zatim iz perioda Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ), odnosno Savezne Republike Jugoslavije (SRJ), do aktuelnih tendencija u odnosima Republike Srbije sa inostranstvom.

U savremenim uslovima koje karakteriše rastući značaj spoljne trgovine između zemalja, globalizacija i liberalizacija svetske privrede, odnosi jedne zemlje sa međunarodnim okruženjem igraju sve važniju ulogu za njen razvoj i privredni rast. Imajući ovo u vidu, cilj ovog predmeta je da spoji analizu osnovnih tendencija u međunarodnom okruženju sa njihovim uticajem na ekonomske odnose Srbije sa inostranstvom.

Ekonomski odnosi Srbije sa inostranstvom se mogu svrstati u okrilje međunarodne ekonomije kao naučne discipline. Predmet je strukturiran u više celina. U njima se razmatra: međunarodno ekonomsko okruženje, unutrašnji faktori i položaj zemlje u svetu, strategija i politika ekonomskih odnosa sa svetom, sistem ekonomskih odnosa sa inostranstvom, spoljna trgovina i platni bilans, kao i odnosi sa međunarodnim ekonomskim organizacijama. Izučavanjem ovog predmeta studenti se osposobljavaju da analitički sagledaju uticaj međunarodnog okruženja na ekonomske odnose Srbije sa inostranstvom.


Циљ предмета је упознавање студената са теоријским, емпиријским, правним и практичним аспектима проблематике заштите конкуренције. Студенти ће се упознати са: системом заштите конкуренције у Србији, Европској унији (ЕУ) и Сједињеним Државама, забрањеним пословним праксама и могућим последицама за учеснике на тржишту, те теоријским моделима и другим инструментима које користе стручна тела надлежна за заштиту конкуренције (комисије) приликом утврђивања повреда конкуренције. Област заштите конкуренције у Србији је уређена Законом о заштити конкуренције и другим подзаконским документима, што обезбеђује стално актуелни статус ове теме на домаћим тржиштима, те значајну потребу за економским стручњацима овог јединственог профила.

Циљ предмета је да упозна студенте са основном структуром, принципима функционисања и концепцијом савремених пословних информационих система, као и са значајем и улогом пословне аналитике у савременом пословању. Поред теоријског знања, циљ је да студенти разумеју практичну примену информационо-комуникационих технологија у пословању и да могу самостално да решавају различите проблемске задатке из домена пословне аналитике уз примену програмског језика R.

Веб сајт: http://ipa.ekof.bg.ac.rs

Историја економије је предмет на четвртој години студија који студентима пружа општа знања из области развоја економске мисли и економске историје. На часовима предмета се инсистира на савременим методама рада и значајном укључивању студената у дискусије и презентовање сопствених идеја. Овај предмет је већ годинама радо биран од старне студената модула Економија и финансије јер пружа нека општија знања из друштвених наука и економије.

Циљеви изучавања предмета Историја економије су:

  1. Упознавање са токовима развоја економске мисли (конкурентским економским истраживачким програмима).
Упознавање са токовима економске историје и најважнијим епохама (ренесансе, преласка феудализма у капитализам, капиталистичког развоја, глобализације) као контексту појаве и развоја појединачних економских школа. Ова тумачења ће омогућити студентима да разумеју факторе развоја економске мисли и контекстуалност појединих економских школа, са циљем да самостално примене ова знања у анализи тумачења економских феномена, како током историје тако и у садашњости. 

Основни циљ изучавања јавних финансија је да се студенти упознају са значајем и улогом државе у савременим привредама, предностима и слабостима државне интервенције у односу на тржишна решења, предностима и слабостима алтернативних механизама државне интервенције и др. као и да овладају основним методима анализе који се користе у овој научној области.

Предавачи на предмету:
др Саша Ранђеловић, ванредни професор

Страница предмета


Cilj predmeta je da studentima obezbedi razvijanje kompetencija za poslove prometa roba i usluga kroz sticanje savremenih teorijskih znanja i kroz upoznavanje sa najboljom svetskom praksom. Dodatni cilj je i osposobljavanje studenata za upravljanje strukturom kanala marketinga, upoznavanje trgovine i ostalih učesnika u kanalima prometa i razumevanje njihovih funkcija. Cilj ovog predmeta je i priprema studenata za rad u modernoj tržišnoj privredi i posebno u sektoru prometa roba i uslugaSa izučavanjem navedenih i njima sličnih pitanja studenti treba da steknu realnu sliku načina funkcionisanja modernih tržišta robe i usluga. Pored teorijskih znanja treba da se upoznaju i sa praktičnim problemima odnosa izmedu brojnih aktera i institucija na pojedinim trištima robe i usluga.


Циљеви изучавања предмета Макроекономска анализа су:

  1. Упознавање са најважнијим макроекономским моделима и теоријским концептима у макроекономији (конкурентским макроекономским истраживачким програмима). Ова тумачења ће омогућити студентима да разумеју поступак конструисања модела, као и разлике у претпоставкама и закључцима између два конкурентска приступа у макроекономији – класичном и кејнзијанском, са циљем да самостално примене ова знања у анализи макроекономских феномена. 
  2. Припремање студената да разумеју и анализирају макроекономску динамику и постизање равнотеже (појединачне и симултане) на тржиштима добара, новца, рада, као и девизном тржишту.
  3. Оспособљавање студената да критички анализирају значај и улогу монетарне и фискалне политике и њихов утицај на макроекономске резултате – стопу инфлације и незапослености, превазилажење економских рецесија и обезбеђење стабилног економског раста.
  4. Оспобљавање студената да анализирају, евалуирају и предложе мере економске политике у зависности од различитих монетарних режима, институционланих оквира функционисања централне банке и вођења фискалне политике, као и фактора политичке макроекономије (могуће политичке злоупотребе економске политике).
  5. Подстицање и усмеравање студената на критичко размишљање и истраживање макроекономских феномена у оквирима развијених макроекономских концепата, уз јасно разликовање у њиховим претпоставкама, ограничењима и дометима.

 




Obrazovni cilj predmeta jeste da osposobi studente da ovladaju ključnim aktivnostima logistike na nivou preduzeća usmerenih na adekvatno upravljanje transportom, poručivanjem i zalihama, skladištenjem, kao i logističkim informacionim sistemom i softverima. Krajnji cilj jeste osposobljavanje studenata da postave takav kvalitet paketa ponude ili servisa potrošača preduzeća, koji će tom preduzeću obezbediti trajnu konkurentsku prednost na tržištu.


Nastavnici: prof. dr Slobodan Aćimović, dr Veljko M. Mijušković



Međunarodna trgovina podrazumeva izučavanje teorijskih aspekata međunarodne trgovine, prakse ove aktivnosti i međunarodnu trgovinsku politiku. Cilj predmeta Međunarodna trgovina je da studenti ovladaju osnovnim pojmovima vezanim za međunarodnu trgovinsku praksu i pojmovima iz međunarodne trgovinske politike, uz obnavljanje pojmova teorije međunarodne trgovine kako bi se pripremili za dalje proučavanje kako trgovinskih aspekata u spoljnotrgovinskom poslovanju, tako i finansijskih aspekata međunarodne ekonomije. Predmet Međunarodna trgovina se proučava na modulu Međunarodna ekonomija i spoljna trgovina, u zavisnosti od izbora studenta, u drugoj ili trećoj godini studija, i drugim modulima gde je izborni predmet.


Nastavnik: Prof. dr Predrag Bjelić

Asistent: Radovan Kastratović


Monetarna ekonomija približava studentima problematiku uloge i značaja novca u ekonomiji i uvodi ih u principe, funkcije i pravila funkcionisanja složenog i važnog finansijskog sistema u kojem se novac neprestano nalazi u pokretu. 



Циљ предмета је упознавање са елементима објектно оријентисаног програмирања и програмског језика Јаvа и Python. Такође, циљ је и стицање вештина у програмирању и оспособљавање за самостално решавање програмских проблема кроз практичан рад на рачунару.

Веб сајт: http://oop.ekof.bg.ac.rs


Циљ изучавања дисциплине Организација предузећа је да се студенти упознају са организацијом као науком која представља централно подручје менаџмента. Организација предузећа нуди студентима теоријска и  практична знања о томе како управљати организацијом. Предмет је конципиран тако да се студентима обезбеде основна знања из четири основне области: (1) увод у организацију (појам и дефинисање, окружење, теорије, развој и промене), (2) дизајн организације, (3) понашање људи у организацији и организационе промене и (4) управљање људима у организацији. 

Циљ изучавања дисциплине Основи организације је да се студенти упознају са организацијом као науком која представља централно подручје менаџмента. Поред теоријских знања, Основи организације, као наставна дисциплина, нуди студентима практична знања и вештина о томе како управљати организацијом. Наставна дисциплина Основи организације конципирана је тако да се студентима обезбеде основна знања из четири основне области организације као научног подручја: организационе теорије и дизајн, организационо понашање, управљање људским ресурсима и организационе промене и развој. 

Циљ предмета је упознавање студената са савременим теоријским и практичним аспектима пословне информатике и оспособљавање студената да овладају знањем и техникама примене рачунара у пословању, што подразумева коришћење изабраних софтверских и методолошких алата као што су: програмски језици, управљачки системи база података, модели електронског пословања, оперативни системи, Интернет технологије итд.

Веб сајт: http://pin.ekof.bg.ac.rs



Циљ предмета Предузетништво и управљање малим предузећем је упознавање студената са хронолошким развојем концепта предузетништва и схватањима предузетника, као и пружање целовитог прегледа питања релевантних за оснивање и пословање малог предузећа. То подразумева припремање студената за спровођење предузетничког процеса, који почиње идентификовањем идеја за нове пословне подухвате и њиховом евалуацијом, а завршава се оснивањем новог предузећа, али и оспособљавање студената за процес управљања пословањем тако основаног предузећа у различитим фазама животног циклуса.


Циљ предмета је упознавање студената са савременим теоријским и практичним аспектима развоја пословних информационих система кроз следеће наставне целине: Анализа и моделирање пословних информационих система; Пројектовање информационих система (дизајнирање излазних информација, улазних информација, датотека, база података, рачунарске мреже и софтвера); Системска имплементација и управљање.

Веб сајт: http://rs.ekof.bg.ac.rs

Циљ предмета

Циљ предмета је пружање релевантних теоријских и првенствено практична знања о реструктурирању предузећа. Конкретно, циљ је да студенти разумеју сложени феномен пословног реструктурирања предузећа: различите корпоративне циљеве, различите тржишне и гранске утицаје, различите моделе корпоративног управљања, различите корпоративне перформансе, који сви у комбинацији дефинишу интензитет потребе за реструктурирањем, али и избор техника реструктурирања, метода спровођења и крајњих ефеката реструктурирања.

Исход предмета 

Студенти ће бити оспособљени да: објасне улогу менаџмента и механизама корпоративног управљања у процесима реструктурирања који за циљ имају креирање вредности; разумеју утицај економских, пореских и правних чинилаца на избор одређене форме пословног реструктурирања; примене различите методе процене вредности предузећа; разумеју начине примене одређених техника реструктурирања; препознају ефекте и изворе вредности у М&А трансакцијама; одреде и критички оцене ефекте и изворе вредности у трансакцијама дезинвестирања; анализирају различите финансијске проблеме уз употребу теоријских концепата и практичних алата.

Садржај предмета

Појам и циљ корпорације: ставови акционара и интересних група; Механизми контроле и модели корпоративног управљања; Корпоративне перформансе, вредност и менаџмент заснован на вредности. Облици корпоративног реструктурирања; Иницирање корпоративног реструктурирања. Мерџери и аквизиције: историјат, стратешки аспекти, мотиви, вредновање, начини плаћања и финансирања, тактике преузимања, тактике одбране од преузимања, постаквизициона интеграција, ефекти М&А, управљање М&А процесом. Облици дезинвестирања: продаја, одвајање, цепање итд.; Мотиви и ефекти дезинвестирања; Управљање процесом дезинвестирања.

Литература 

Тодоровић М., Пословно и финансијско реструктурирање предузећа, ЦИД, Економски факултет, Београд, 2015.

Циљ предмета је упознавање студената са основним појмовима и теоријским приступима из области социологије слободног времена и социологије доколице. Студентима ће бити представљен и објашњен појам стила живота као кључног облика у којем се тематика свакодневног живота, слободног времена и доколице проучава у социологији. Циљ предмета је и указивање на друштвене и културне чиниоце који у великој одређују обрасце провођења слободног времена у савременим друштвима. Промене у начинима радног ангажовања и њихов утицај на стилове живота и начине провођења слободног времена такође ће бити анализирани. Најзад, на предмету ће бити представљен утицај државе и корпорација као кључних институционалних и  организационих актера који у великој мери одређују могућности и ограничења за коришћење слободног времена у (пост)модерним друштвима.


ТЕОРИЈА И АНАЛИЗА ЕКОНОМСКЕ ПОЛИТИКЕ

Модул: Економска анализа и политика – подмодул Макроекономска анализа

Економија и финансије - изборни предмет

Семестар: Јесењи 

НАСТАВНИЦИ

проф. др Никола Фабрис

др Маја Јандрић

др Милутин Јешић


Уџбеник:
Фабрис, Н., Јандрић, М., Јешић, М. (2023), Економска политика, Економски факултет Београд.


Ogromne su razlike u nivou razvijenosti i stopi rasta u istorijskoj perspektivi, i između zemalja. Šta su uzroci? Da li se może nešto učiniti kako bi se ubrzala stopa rasta?  Ovo su problemi kojima se bavi predmet Teorija i planiranje privrednog razvoja, izučavajući teorijske modele i empirijske činjenice o rastu i razvoju. Ključne teme su: klasični, egzogeni i endogeni modeli rasta; empirijska verifikacija teorijskih modela; uloga države (institucija i ekonomske politike) u ubrzavanju rasta i razvoja.

Cilj predmeta je da omogući polaznicima razumevanje specifičnosti trgovinskog marketinga, usvajanje teorijskih, operativnih i praktičnih znanja o trgovinskom poslovanju, specifičnim instrumentima trgovinskog marketinga i aktivnostima marketinga u trgovinskom preduzeću. U širem kontekstu, cilj predmeta je da predstavljanjem trgovinskih i prodajnih koncepata omogući i bolji rad na marketingu u drugim uslužnim delatnostima, u proiuzvodnom sektoru, pa čak i u neprofitnim organizacijama.



Предмет Глобализација и развој пољопривреде има статус изборног предмета на Програму Економска политика и одрживи развој. Слуша се у другом семестру. Предметни наставник је проф. др Жаклина Стојановић.

Agrarna ekonomija i politika je izborni predmet na Programu Ekonomska politika i razvoj. Sluša se u drugom semestru. Predmetni nastavnik je prof. dr Žaklina Stojanović.

Регионална економија је предмет који се слуша у првом семестру на Мастер програму Економска политика и одрживи развој и има статус обавезног предмета. Циљ предмета је упознавање студената са теоријским концептима, аналитичким техникама и методама, као и другим релевантним питањима из области регионалног развоја. Предметни наставници су проф. др Жаклина Стојановић и др Дејан Молнар, ванредни професор.